CUPONATION Insights

Viimeisimmät tulokset: Verkon erotiikkakaupoissa kävijöistä 55 prosenttia naisia

CupoNation toteutti tutkimuksen erotiikan verkkokaupoissa shoppailevien suomalaisten sukupuolijakaumasta. Koko Suomessa erotiikan verkkokaupoissa shoppailevista 55 prosenttia on naisia ja 45 prosenttia miehiä. Jakauman selvityksessä on huomioitu CupoNationin viimeisen vuoden aikana jäljittämät anonyymit asiakaskäynnit viidessä tunnetussa Suomessa toimivassa erotiikan verkkokaupassa.


Lisäksi CupoNation selvitti sukupuolijakauman niissä kaupungeissa, joissa erotiikan verkkokaupoissa tehtiin käyntejä kaikkein eniten suhteessa asukaslukuun, eli Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Kaupungeittain sukupuolijakauma eroaa maan keskiarvosta seuraavasti:


Helsinki: 58 prosenttia naisia, 42 prosenttia miehiä

Tampere: 63 prosenttia naisia, 37 prosenttia miehiä

Turku: 68 prosenttia naisia, 32 prosenttia miehiä


Suurissa kaupungeissa sukupuolijakauma näyttääkin kallistuvan maan keskiarvoa enemmän naisiin.

Erotiikan verkkokauppojen kävijämäärät kasvoivat kesä- ja heinäkuussa

CupoNation tutki erotiikan verkkokauppojen kävijämäärien ja myyntien muutoksista kesäaikana. Tutkimuksen mukaan kävijämäärät kasvoivat:

toukokuusta kesäkuuhun: 7,25 prosenttia
kesäkuusta heinäkuuhun: 19,48 prosenttia

CupoNationin, joka tarjoaa verkkokauppoihin alennuskoodeja ja listaa niiden tarjouksia, myyntiseurannan mukaan myös erotiikan verkkokauppojen myynnit nousivat heinäkuussa. Kasvua kesäkuusta heinäkuuhun oli 18,47 prosenttia.

Käynnit erotiikan verkkokaupoissa kaupungeittain

Lisäksi CupoNation vertaili eri alueilta tehtyjä käyntejä verkon seksikaupoissa alueiden asukaslukuihin suhteutettuna ensimmäistä kertaa Suomessa. Diagrammi esittää käynnit erotiikan verkkokaupoissa kaupungeittain asukaslukuun suhteutettuna viimeisen vuoden ajalta.


Alueelliset käynnit perustuvat CupoNationin keräämään paikkatietoon erotiikan verkkokaupoissa tehdyistä käynneistä. Diagrammin luvut ovat indeksilukuja. Asukasluvut, joiden mukaan ostokäynnit on indeksoitu, ovat peräisin Väestörekisterikeskuksen uusimmasta listauksesta.

Käynnit erotiikan verkkokaupoissa maakunnittain

Kartta kertoo käynnit erotiikan verkkokaupoissa viimeisen vuoden ajalta maakunnittain kunkin alueen asukaslukuun suhteutettuna.

Erotiikan verkkokauppojen kävijämäärät kasvoivat kesä- ja heinäkuussa alkuvuoden kuukausiin nähden. Kesäkuussa kävijämäärät kasvoivat toukokuusta 7,25 prosenttia. Heinäkuussa kävijämäärät nousivat kesäkuusta vielä 19,48 prosenttia lisää. CupoNationin tekemässä tutkimuksessa oli mukana 5 hyvin tunnettua Suomessa toimivaa erotiikan verkkokauppaa, joiden valikoima koostuu etupäässä tai kokonaan seksileluista, -videoista ja eroottisista asuista.

- Olemme huomanneet, että kesä on vilkasta aikaa erotiikan verkkokaupoissa. Joko kesähelteet tai lomat saavat suomalaiset villiksi ja näissä kaupoissa shoppaillaan enemmän, kommentoi Mads Bukholt, Managing Director, CupoNation Nordics.

CupoNation myös indeksoi erotiikan verkkokauppojen kävijämäärät suhteessa kuntien ja maakuntien asukaslukuun ensimmäistä kertaa Suomessa. Tulokset kertovat, kuinka paljon eri maakunnissa ja kunnissa shoppaillaan erotiikan verkkokaupoissa asukaslukuun suhteutettuna. Tiedot perustuvat CupoNationin viimeisen vuoden aikana keräämään paikkatietodataan erotiikan verkkokauppoissa tehdyistä käynneistä. Kaupungit, joista käsin erotiikan verkkokaupoissa shoppaillaan eniten, ovat:

  1. Helsinki: 100
  2. Tampere: 57
  3. Turku: 37
  4. Ylivieska: 36
  5. Ilomantsi: 33

Kaikissa indeksiluvun 10 ylittävissä kaupungeissa erotiikan verkkokaupoissa vieraillaan keskivertoa enemmän. Maakunnista puolestaan indeksiluvun 33 ylittävä luku kertoo, että kyseisessä maakunnassa tehdään käyntejä näissä verkkokaupoissa keskimääräistä enemmän.

CupoNationin tutkimuksen mukaan asukaslukuunkin suhteutettuna Suomen suurimmat kaupungit, Helsinki ja Tampere, sijoittuvat listan kärkeen. Helsingissä shoppailijoiden määrä suhteessa asukaslukuun on huomattavasti korkeampi. Kaikkein vähiten käyntejä erotiikan verkkokaupoissa tehdään analyysin mukaan Kainuussa.

- Tulokset kertovat varmasti siitä, että suurissa kaupungeissa kuten Helsingissä meininki on avoimempaa, ja verkon seksikaupoissa asiointi ehkä normaalimpaa, arvioi Mads Bukholt, Managing Director, CupoNation Nordics.

Tutkimuksesta on jätetty pois ne kunnat, joista tehtyjä käyntejä erotiikan verkkokaupoissa ei ollut tarpeeksi analyysin toteuttamiseksi. Tiedot on indeksoitu alueellisten erojen havainnollistamiseksi.




Lisätietoja tutkimuksesta on mahdollista tiedustella osoitteesta contact.us@cuponation.fi