Ystävänpäivä kasvaa, kaupallistuu ja digitalisoituu Suomessa - Ystävänpäivätrendit

Uusimmat tiedotteet
Ystävänpäivä kasvaa, kaupallistuu ja digitalisoituu Suomessa

Ystävänpäivän googlehaut kasvoivat 82% helmikuussa 2015 edellisvuoden helmikuuhun verrattuna. Vaikka varsinaisia lahjoja useammin Suomessa on ollut tapana muistaa ystävää korteilla, ystävänpäivä on kaupallistumassa ja digitalisoitumassa, selviää CUPONATIONin toteuttamasta tutkimuksesta ystävänpäivätrendeistä.

Helmikuussa vuonna 2014 suomalaiset hakivat ystävänpäivää Googlesta 135 000 kertaa. Viime vuonna haut kasvoivat 82 prosentilla edellisvuoden helmikuuhun verrattuna, määrän yltäen 246 000:een. Googlehaut ovat yleisesti käytetty indikaattori trendien kehitykselle.

Sen lisäksi, että ystävänpäivän suosio kasvaa, ilmiö on myös kaupallistumassa enemmän amerikkalaista Valentine’s Day:ta muistuttavaksi. Viime vuonna kiinnostus lahjanantoa kohtaan ystävänpäivänä kasvoi, sillä lahjoihin liittyviä hakuja tehtiin 2015 helmikuussa 22 prosenttia enemmän kun edellisvuonna. Lahjoja ja lahjaideoita etsittiin hieman useammin miehelle kuin naiselle.

Sähköiset viestit korvaavat perinteisiä kortteja

Sähköisessä muodossa lähetettyjen ystävänpäiväviestien ja e-korttien suosio kasvaa ystävänpäiväkorttien kustannuksella. Viime vuonna perinteisiin ystävänpäiväkortteihin liittyviä googlehakuja tehtiin 15 prosenttia vähemmän kuin edellisvuoden helmikuussa, kun taas e-kortteihin ja sähköisiin ystävänpäiväviesteihin liittyvät haut kasvoivat samat 15 prosenttia, ylittäen ensimmäistä kertaa 10 000 rajapyykin.

Googlesta etsitään erityisesti ystävänpäiväkuvia ja -viestejä, joita on helppo lähettää sähköpostin tai sosiaalisen median välityksellä. Tutkimuksen mukaan myös ilmaisia e-kortteja etsittiin jonkin verran.

Perinteisiin ystävänpäiväkortteihin liittyviä hakuja tehtiin vielä toistaiseksi noin 7000 enemmän kuin sähköisiin viesteihin liittyviä hakuja. Ero on kuitenkin supistumaan päin.

Ystävänpäivä kasvaa verkkokaupoissa Ruotsissa

Verkkokauppa on kasvanut pohjoismaissa merkittävästi viime vuosina ja kansainväliset ostosilmiöt ottavat jalansijaa. Esimerkiksi Black Fridayn läpilyönti viime vuonna Suomessa sai verkkokauppojen myynnit kasvamaan kuusinkertaisiksi tavalliseen marraskuun perjantaihin verrattuna.

Tavallisesti kansainväliset trendit saapuvat ensin Ruotsiin. Esimerkiksi Black Friday kasvoi Suomessa viime vuonna 173% edellisvuoteen nähden googlehauilla mitaten. Ruotsissa Black Friday oli jo tunnetumpi, ja ilmiö kasvoi viime vuonna Ruotsissa vain 83%. Nyt kaupallisena ilmiönä Ruotsissa kasvaa ystävänpäivä. CUPONATIONin pohjoismaiden toimitusjohtaja Mads Bukholt kommentoi ystävänpäivän kaupallista merkitystä Suomessa seuraavasti:

- Ystävänpäivän perinteet ovat pikkuhiljaa muuttumassa Suomessa, ja nyt kun olemme nähneet Black Fridayn ja Cyber Mondayn kaltaisten päivien menestyvän täällä, ystävänpäivä voi hyvin olla seuraava kansainvälinen ostostapahtuma, joka saapuu Suomeen. Ruotsissa ystävänpäivän kaupallinen merkitys näkyy jo, joten todennäköisesti ilmiö tulee ottamaan tulta alleen Suomessakin tulevina vuosina.

Ystävänpäivälahjoja etsittiin Ruotsissa helmikuussa 2015 verkosta 43 prosenttia ahkerammin kuin helmikuussa vuonna 2010.

Ystävänpäivän lukuja Suomesta

• Ystävänpäivälahjoihin liittyviä hakuja tehtiin yli 13 000 kappaletta, 22 prosenttia enemmän kuin vuonna 2014. Ystävänpäivälahjoja etsittiin useammin miehille kuin naisille.

• Perinteisiin ystävänpäiväkortteihin liittyvät googlehaut laskivat 15 prosenttia viime vuonna vuoteen 2014 verrattuna.

• E-kortteihin tai muihin sähköisiin viesteihin liittyvät haut puolestaan kasvoivat saman verran, 15 prosenttia, ylittäen ensimmäistä kertaa 10 000 haun rajapyykin.

• Toiseksi eniten heti itse ystävänpäivän jälkeen etsittiin erilaisia ystävänpäivärunoja ja -värssyjä, kuitenkin 8 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2014.

• Ystävänpäivään liittyvät ruoka- ja leivontareseptit ovat nyt voimakkaasti nouseva trendi. Viime vuonna niitä etsittiin jopa 59 prosenttia enemmän kuin edellisenä.

Tutkimuksen toteuttamisesta

Tiedot perustuvat CUPONATIONin toteuttamaan tutkimukseen, jonka tarkoituksena oli selvittää ystävänpäivän kaupallista merkitystä Suomessa. Tutkimuksen lähteenä on käytetty googlen hakukyselyjä ja yrityksen omaa tietokantaa.

CUPONATION on kansainvälinen verkko-ostoksissa säästämiseen keskittynyt yritys, joka toimii Suomen lisäksi 16 muussa maassa. CUPONATION.fi-sivusto on perustettu vuonna 2013, ja se on kerännyt siitä lähtien verkko-ostamiseen liittyvää tietoa.

Yhteyshenkilö
Lehdistökontakti - Suomi
Virpi Väkeväinen
virpi.vakevainen@cuponation.fi
Tietoa meistä
Cuponation.fi on Imbull B.V. omistuksessa oleva sivusto. Copyright © 2019 Imbull B.V. Kaikki oikeudet pidätetään. Tarvittaessa ota yhteyttä: contact.us@cuponation.fi. Alennuskoodeja, jotka on merkitty eksklusiivisiksi tai yksinoikeudella-merkillä, ei saa missään nimessä julkaista missään kanavassa ilman CUPONATIONin kirjallista suostumusta. Kaikki eksklusiivisiksi merkityt koodit ovat CupoNationin työntekijöiden yhteistyökumppanien kanssa neuvottelemia, 100% testattuja ja oikeita julkaisuhetkellä.