Black Fridayn verkkokaupan tulokset 2016

Uusimmat tiedotteet
Uusimmat tiedotteet
Postin lakko ei vaikuttanut Black Fridayn verkkokauppaan – myynti yli kuusinkertaistui

Postin lakko on uhannut verkkokauppojen toimituksia ja verkkokaupoille elintärkeää joulusesonkia. Lakko ei kuitenkaan vaikuttanut Black Fridayn myynteihin verkkokaupassa. Verkkoshoppailijoita oli liikkeellä 15-kertainen määrä ja päivän myynti verkkokaupoissa yli kuusinkertaistui tavalliseen perjantaihin nähden.

Verkkokaupat ovat kampanjoineet sivustoillaan Matkahuollon ja muiden ulkopuolisten toimittajien puolesta Postin lakon aikana. Kampanjat mahdollisuudesta käyttää Postin ulkopuolisia toimittajia näyttävät tehonneen, sillä verkkoshoppailijoita on liikkeellä tänä Black Fridayna ennätysmäärä.

Black Friday -tarjouksia yhteen kokoavan Cuponation.fi -sivuston tietokannan mukaan verkkokauppojen Black Fridayn myynnit kasvoivat yli nelinkertaisiksi viime vuoden mustaan perjantaihin nähden. Odotukset Black Fridayn ennätysmäisestä kasvusta kävivät siis toteen ja ylittyivätkin reilusti, sillä etukäteen Cuponation.fi ennusti Black Fridaylle n. 148% kasvua edellisvuodesta googlessa tehtyjen ”Black Friday” -hakukyselyiden perusteella.

Cuponationin Pohjoismaiden toimitusjohtaja Mads Bukholt kommentoi kasvua seuraavasti:

- Black Friday on näkynyt jossain määrin Suomessa jo vuodesta 2013, kuitenkin lähes yksinomaan verkkokauppojen puolella. Tänä vuonna monet kivijalkamyymälät lähtivät mukaan, mutta samalla Black Fridayn luvut kasvoivat räjähdysmäisesti myös verkossa. Päivä oli todennäköisesti kaikkien aikojen suurin ostospäivä Suomen verkkokaupoissa.

Listasimme muutamia keskeisiä lukuja vuoden 2015 Black Fridaylta tietokantamme perusteella.

Lukuja Black Fridaylta 2015

  • Verkkokauppojen myynti yli kuusinkertaistui tavalliseen marraskuun perjantaihin nähden.
  • Verkkoshoppailijoita oli liikkeellä jopa 15-kertainen määrä tavalliseen marraskuun perjantaihin nähden.
  • Black Friday 2015 kasvoi verkkokauppojen myynnin puolesta yli nelinkertaiseksi viime vuodesta.
  • Black Friday 2015 kasvoi liikkeillä olleiden verkko-ostajien määrän perusteella lähes nelinkertaiseksi edellisvuodesta.
  • Suomalaiset lyhensivät yöuniaan Black Fridayn vuoksi, sillä keskiyöllä tarjouksia odotti Cuponation.fi-sivustolla jo tuhatpäinen joukko shoppailijoita.
  • Eniten kuluttajia kiinnostivat elektroniikka, muoti ja kirjat, sillä verkkokauppojen tarjousten joukosta eniten klikkauksia Cuponation.fi:n verkkosivuilla keräsivät elektroniikan verkkokaupat, kuten CDON.com ja Gigantti, ja toisaalta Zalando. Myös Adlibriksen kirja-alennukset nousivat yhdeksi päivän suosikeista.
  • Suurimmat myynnit tekivät odotetusti elektroniikan verkkokaupat.
  • Shoppailijoista ostoksia teki mobiililaitteilla jo lähes puolet, 47%, kun viime vuonna vastaava luku oli vielä noin kolmasosa, 35%.

 

Yhdysvalloissa Black Friday -huuma jatkuu vielä viikonlopunkin yli aina maanantain Cyber Mondaylle asti. Suomessakin monet amerikanmallia seuraavat verkkokaupat ovat ulottaneet alennuksensa viikonlopun yli.

Postin lakko vaikutti uhkaavan verkkokauppojen joulumyyntiä

Cuponation.fi ja Suomi24.fi -sivustojen Black Friday -viikolla toteuttaman yli 1000 vastaajan kyselyn mukaan Postin lakko vaikuttaa merkittävästi kuluttajien asenteisiin tehdä jouluostoksia verkossa. 26,9% vastanneista ilmoitti jättävänsä verkko-ostokset tänä vuonna kokonaan väliin Postin lakon vuoksi.

Black Fridayn luvuissa asenteet eivät kuitenkaan näkyneet. Nähtäväksi jää, vaikuttaako Postin lakko verkkokauppojen joulumyynteihin pidemmällä aikavälillä.

Taustatietoa yrityksestä

CUPONATION on vuodesta 2013 Suomessa toiminut kansainvälinen verkko-ostoksissa säästämiseen keskittynyt sivusto. Yritys toimii yhteistyössä satojen verkkokauppojen kanssa ja tarjoaa ilmaiseksi kuluttajien käyttöön verkkokauppojen alennukoodeja ja tarjouksia. Black Fridayna yritys kokoaa yhdelle sivulle verkkokauppojen Suomessa saatavilla olevat Black Friday -tarjoukset.

CUPONATION on kerännyt Black Friday -aiheista tietoa Suomen markkinoilta ja omiin verkkokauppojen kautta tapahtuneisiin myynteihin perustuen vuodesta 2013 lähtien.

Yhteyshenkilö
Lehdistökontakti - Suomi
Virpi Väkeväinen
virpi.vakevainen@cuponation.fi
+49 89416122899
Tietoa meistä
Cuponation.fi on Imbull B.V. omistuksessa oleva sivusto. Copyright © 2018 Imbull B.V. Kaikki oikeudet pidätetään. Tarvittaessa ota yhteyttä: contact.us@cuponation.fi. Alennuskoodeja, jotka on merkitty eksklusiivisiksi tai yksinoikeudella-merkillä, ei saa missään nimessä julkaista missään kanavassa ilman CUPONATIONin kirjallista suostumusta. Kaikki eksklusiivisiksi merkityt koodit ovat CupoNationin työntekijöiden yhteistyökumppanien kanssa neuvottelemia, 100% testattuja ja oikeita julkaisuhetkellä.