Black Friday 2015 villitsee suomalaiset verkkokaupoissa

Uusimmat tiedotteet
Uusimmat tiedotteet
Black Friday 2015 villitsee suomalaiset verkkokaupoissa

Yhdysvalloista Suomeen vihdoin rantautunut alennusmyyntipäivä Black Friday kasvattaa suosiotaan Suomessa hurjaa vauhtia. Tavalliseen perjantaihin verrattuna verkkoshoppailijoita on mustana perjantaina liikkeellä kolminkertainen määrä. CUPONATIONin tutkimuksen mukaan tänä vuonna Black Friday -tarjouksia etsii jopa yli 150 000 verkkoshoppailijaa.

Suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia ostosilmiö Black Fridaysta. Viime vuonna Black Fridaylle tehtiin Suomessa googlehakuja 60 500, joka on 173% enemmän kuin vuonna 2013. Tällä hetkellä edellisvuoteen nähden jo kolminkertaisen hakumäärän perusteella CUPONATION ennustaa Black Fridayn hakuvolyymin nousevan nyt yli 150 000 hakuun.

Normaalisti perjantai on yksi viikon hiljaisimmista ostospäivistä verkkokaupassa. Kansainvälisen verkko-ostoksissa säästämiseen keskittyneen CUPONATIONin tietokannan mukaan viime Black Fridayna liikkeellä oli kuitenkin kolminkertainen määrä verkkoshoppailijoita tavalliseen perjantaihin nähden.

Suuret alennukset houkuttelevat jouluostoksille

Perinteisen elektroniikan lisäksi Black Friday -tarjouksia tekevät nyt muodin, kauneuden, urheilun, sisustuksen ja lastentarvikkeiden verkkokaupat. Myös matkailualan yrityksillä on Suomessa nähty mustan perjantain tarjouksia. Viime vuonna suurimmat Suomessa nähdyt alennukset olivat -70–90 prosenttia.

Suurista alennuksista huolimatta päivä on kannattava verkkokaupoille, sillä ostoskorin arvo kasvaa Black Fridayna 76 prosenttia. Verkkokaupat näkevät Black Fridayn hyvänä tilaisuutena kuluttajille tehdä jouluostoksia.

Verkkokauppa InkClubin yrityssuhdejohtaja Alexander kommentoi päivää CUPONATIONille seuraavasti:

- Black Friday on viime vuosina kasvanut vahvasti joulusesongin shoppailun aloittavana päivänä, ja luonnollisesti me haluamme olla mukana trendissä. Näemme sen hyvänä mahdollisuutena asiakkaillemme täydentää varastojaan kotona tai työpaikalla ja samalla tehdä säästöjä jouluostoksista.

Monet verkkokaupat ovat Black Fridayn hengessä tehneet viime vuosina ”-20% kaikesta” -tyyppisiä alennuksia valikoimastaan. CUPONATIONin tietokannan perusteella Black Fridayn alennukset olivat viime vuonna keskimäärin 42,38%.

Suomi tulee jäljessä trendin kehityksessä

Kuten monissa muissa kansainvälisissä ilmiöissä, Suomi tulee hieman jäljessä Black Fridayn omaksumisen suhteen. CUPONATIONin Pohjoismaiden toimitusjohtaja Mads Bukholt kommentoi Black Fridayta seuraavasti:

- Black Fridaysta on tulossa kuuma aihe Suomessa juuri nyt. Havaitsimme saman trendin Ruotsissa pari vuotta sitten, mutta nyt suomalaisetkin näyttävät löytäneet ilmiön. Näyttää siltä, että tänä vuonna Black Fridaysta voi tulla Suomessa verkkokauppojen ennätyspäivä.

Suomessa Black Friday näkyy vahvasti erityisesti verkkokaupoissa. Yhdysvalloissa Black Fridayn kehitys on ollut päinvastaista: ilmiö tunnetaan kivijalkamyymälöistä, mutta nyt se on kasvattamassa suosiotaan myös verkkokaupoissa. Viime vuonna verkkokaupan kokonaismyynti kohosi Yhdysvalloissa 1,37 miljardiin euroon 2013 vuoden 1,01 miljardista eurosta.

Taustatietoa yrityksestä ja tutkimuksesta

CUPONATION on vuodesta 2013 Suomessa toiminut kansainvälinen verkko-ostoksissa säästämiseen keskittynyt sivusto. Yritys toimii yhteistyössä satojen verkkokauppojen kanssa ja tarjoaa ilmaiseksi kuluttajien käyttöön verkkokauppojen alennukoodeja ja tarjouksia. Black Fridayna yritys kokoaa yhdelle sivulle verkkokauppojen Suomessa saatavilla olevat Black Friday -tarjoukset.

CUPONATION on kerännyt Black Friday -aiheista tietoa Suomen markkinoilta ja omiin verkkokauppojen kautta tapahtuneisiin myynteihin perustuen vuodesta 2013 lähtien.

Yhteyshenkilö
Lehdistökontakti - Suomi
Virpi Väkeväinen
virpi.vakevainen@cuponation.fi
+49 89416122899
Tietoa meistä
Cuponation.fi on Imbull B.V. omistuksessa oleva sivusto. Copyright © 2018 Imbull B.V. Kaikki oikeudet pidätetään. Tarvittaessa ota yhteyttä: contact.us@cuponation.fi. Alennuskoodeja, jotka on merkitty eksklusiivisiksi tai yksinoikeudella-merkillä, ei saa missään nimessä julkaista missään kanavassa ilman CUPONATIONin kirjallista suostumusta. Kaikki eksklusiivisiksi merkityt koodit ovat CupoNationin työntekijöiden yhteistyökumppanien kanssa neuvottelemia, 100% testattuja ja oikeita julkaisuhetkellä.