Äitienpäivä Suomessa

Googlehaut paljastavat: Isänpäivälahjaa etsitään äitienpäivälahjaa useammin


Google tietää meistä yllättävän paljon. Suomalaiset käyvät Google.fi-sivustolla 115,2 miljoonaa kertaa kuukausittain. Toisinsanoen jokainen suomalainen käyttää Googlea keskimäärin noin 20 kertaa kuukaudessa. Googlehaut ovat yleisesti käytetty indikaattori trendien kehitykselle.

CUPONATION.fi-sivusto toteutti selvityksen äitienpäivän kaupallisesta merkityksestä kuluttajien googlehakuja tutkimalla. Äitienpäivän merkitys suomalaisessa kulttuurissa ja sen kasvava kaupallinen merkitys näkyvät googlehauissa, sillä analyysin mukaan suomalaiset googlettavat äitienpäivää ja äitienpäivälahjoja ahkerasti. Vuoden 2015 toukokuussa äitienpäivän haut nousivat lähes kolminkertaisiksi edellisvuoden toukokuusta. Myös äitienpäivälahjaa etsitään yhä useammin – ei kuitenkaan yhtä usein kuin isänpäivälahjaa.

Äitienpäivälahjan googlehaut

Toukokuussa 2015 äitienpäivälahjan haut kasvoivat 22 prosenttia edellisvuoden toukokuusta, nousten 18 100 hakuun. Yleinen trendi äitienpäivälahjojen googlehauissa on nouseva. Laskemamme ennusteen mukaan äitienpäivälahjaa haettaisiin tämän vuoden toukokuussa yli 20 000 kertaa, 12 prosenttia enemmän kuin viime vuoden toukokuussa. Ennuste on konservatiivinen kolmen vuoden trendiin perustuva laskelma.

 

Äitienpäivän hakuvolyymi Suomessa

Äitienpäivä on merkittävä päivä suomalaisessa perinteessä, mikä näkyy verkossa. Äitienpäivää haettiin vuoden 2015 toukokuussa Googlesta 165 000 kertaa, joka oli lähes kolminkertaisesti edellisvuoden toukokuuhun verrattuna. Yleinen trendi äitienpäivän niin kuin äitienpäivälahjojenkin googlehauissa on nouseva. Mikäli trendi jatkuu samana, hakujen voidaan olettaa kasvavan tänä vuonna 8 prosenttia, ylittäen 178 000 hakua.

 

Isänpäivälahjan hakumäärät peittoavat äitienpäivälahjan

CUPONATION.fi vertasi äitienpäivälahjan hakuja isänpäivälahjan hakumääriin. Pelkästään googlehakuja katsomalla isänpäivä olisi kaupallisesti hieman merkittävämpi kuin äitienpäivä, sillä isille etsitään lahjoja useammin kuin äideille. Isänpäivälahjojen korkeampi hakuvolyymi voi kuitenkin olla merkki siitä, että isänpäivälahjanantajat kaipaavat useammin ideoita lahjaansa, jolloin hakukoneiden apuun turvaudutaan herkemmin. Selityksenä isänpäivälahjan korkeampiin hakumääriin voi olla myös se, että suomalaisten suosimat tavat muistaa äitejä äitienpävänä ovat vakiintuneempia kuin isänpäivän perinteet.


Google paljastaa, miten suomalaiset viettävät äitienpäivää

CUPONATION.fi selvitti myös, mitä suomalaiset etsivät Googlesta äitienpäivään liittyen. Kaikkein eniten itse ”Äitienpäivä”-haun jälkeen Googlesta haetaan äitienpäivärunoja. Lisäksi erilaisiin itsetehtyihin lahjoihin etsitään ideoita, sillä myös äitienpäiväkortin ja -kakun hakuvolyymit ovat korkeita. Google paljastaa myös, että suomalaisilla on tapana käydä äitienpäivälounaalla, sillä äitienpäivälounasta ja -brunssia googletetaan ahkerasti. Taulukon hakuvolyymit ovat vuoden 2015 toukokuulta.


Selvityksen toteutuksesta

Analyysi perustuu Google trends ja Google Adwords -palveluiden hakutietoihin vuosilta 2013-2016. Ennusteet vuodelle 2016 ovat kolmen vuoden trendiin perustuvia. Hakuvolyymeissä ei ole huomioitu virheellisissä kirjoitusasuissa tehtyjä hakukyselyjä. CUPONATION.fi selvitti erityisesti ilmiöiden kaupallista merkitykstä, minkä vuoksi vain merkkipäivien läheisyydessä tehdyt haut on huomioitu analyysissa.


  • CUPONATION

    CUPONATION.fi on verkkokauppojen alennuskoodeja ja tarjouksia listaava sivusto. Käy tutustumassa meihin tarkemmin!

  • MEDIALLE

    CUPONATION.fi julkaisee säännöllisesti selvityksiä suomalaisten verkko-ostamiseen liittyen. Tutustu joihinkin viimeaikaisista julkaisuistamme.

CUPONATION ei sponsoroi tässä tiedostossa mahdollisesti mainittuja tuotemerkkejä. CUPONATION ei vastaa lähdeaineiston täydellisestä oikeellisuudesta.

Tutkimuksen lähteet

Google AdWords

Google Trends

CUPONATION Suomen käyttämät ulkoiset verkkoanalytiikan työkalut

Yhteydenotot:
Virpi Väkeväinen, Marketing Operations & PR Manager - virpi.vakevainen@cuponation.fi

 

 
Tietoa meistä
Cuponation.fi on Imbull B.V. omistuksessa oleva sivusto. Copyright © 2018 Imbull B.V. Kaikki oikeudet pidätetään. Tarvittaessa ota yhteyttä: contact.us@cuponation.fi. Alennuskoodeja, jotka on merkitty eksklusiivisiksi tai yksinoikeudella-merkillä, ei saa missään nimessä julkaista missään kanavassa ilman CUPONATIONin kirjallista suostumusta. Kaikki eksklusiivisiksi merkityt koodit ovat CupoNationin työntekijöiden yhteistyökumppanien kanssa neuvottelemia, 100% testattuja ja oikeita julkaisuhetkellä.