CUPONATION yhdessä Suomi24.fi -sivuston kautta toteutti kyselytutkimuksen, johon osallistui yli 1000 suomalaista. Kysely toteutettiin aikavälillä 24.11.-26.11.2015. 

Kyselyyn osallistuneiden ikä- ja sukupuolijakauma

Tutkimukseen osallistuneiden suomalaisten ikäjakauma on tasainen, hieman keski-ikään painottuva, eli kaiken kaikkiaan Suomen väestörakennetta noudatteleva. 

Tutkimukseen osallistuneiden sukupuolijakauma on jonkin verran naisiin painottuva. Pieni prosentti vastanneista ei halunnut kertoa sukupuoltaan.

Postin lakko uhkaa verkkokauppojen joulumyyntejä

Tutkimukseen osallistuneilta kysyttiin Postin lakon vaikutuksesta joululahjojen tilaamiseen verkosta. Suurin osa kyselyyn vastanneista vakuuttaa tilaavansa joululahjoja verkosta tavalliseen tapaan. Kuitenkin hurjat 50% vastaajista kertoo ostokäyttäytymisensä muuttuneen Postin lakon vuoksi: jopa 26,9% vastanneista kertoo jättävänsä jouluostokset verkkokaupoista väliin Postin lakon vuoksi, ja 23% kertoo tilaavansa lahjoja verkosta, mutta vain matkahuollon toimituksella.

Vastausten perusteella voidaan todeta, että Postin lakko on varteenotettava uhka verkkokauppojen joulumyynnille. 

Vastausten virhemarginaalit 95 prosentin luottamustasolla laskettuna ovat seuraavat: 50% : +/-1,51%-yksikköä ; 23% : +/-1,27%-yksikköä ja 26,9% : +/-1,33%-yksikköä.

Black Friday monelle yhä tuntematon

Tutkimukseen osallistuneilta kysyttiin myös, tekevätkö nämä ostoksia Yhdysvalloista Suomeen saapuneina alennusmyyntipäivinä, Black Fridayna (27.11.) ja Cyber Mondayna (30.11.). Varteenotettava osa vastaajista kertoi, ettei ole koskaan kuullutkaan kyseisistä päivistä. 18% vastanneista kertoi myöskin, ettei aio tehdä minkäänlaisia jouluostoksia kumpanakaan ostospäivänä. Kuitenkin noin puolet kyselyyn vastanneista sanoi aikovansa tai voivansa kuvitella tekevänsä ostoksia alennusmyyntipäivinä.

Alennukset kiinnostavat lahjanostajia

Kiinnostuksen puute Black Fridayta ja Cyber Mondayta kohtaan ei kuitenkaan näytä johtuvan siitä, etteikö suomalaisia kiinnostaisi suuret alennukset. Peräti 87,3% vastaa kyselyyn käyttävänsä jonkinnäköisiä alennuksia hyväkseen jouluostoksissa. Jopa 51,6% vastaa hyödyntävänsä kaikkia mahdollisia alennuksia jouluostoksissaan, mukaan lukien verkkokauppojen omat alennukset, kauppojen lehdissä markkinoimat alennukset ja verkkokauppojen alennuskoodit.

Pukinkontti täyttyy vaatteilla, leluilla ja peleillä

Tänä vuonna pukinkonttiin näyttää kyselyn perusteella päätyvän ensisijaisesti vaatteita. Toiseksi eniten vastauksia kertyi lelujen ja pelien kohdalle. Myös kirjoja ja viihde-elektroniikkaa ostetaan tänä vuonna huomattavat määrät. 33,2% vastaa pukinkonttiin päätyvän myös kosmetiikkaa, ja 29,5% sisustustuotteita.

Tämän kysymyksen osalta tutkimukseen osallistuneiden sukupuolijakauma saattaa hieman vinouttaa tuloksia.

Viittaus tähän tutkimukseen

Tutkimukseen voi viitata tekijöiden nimillä, CupoNation ja Suomi24.fi, ja lisäämällä linkin tähän lähteeseen. Tutkimuksen sisältö on vapaassa käytössä medialle, mutta kaupallisissa tarkoituksissa tulosten käytöstä tulee sopia etukäteen.

Lisätietoa tutkimuksesta ja sen toteutuksesta tarjoaa CupoNationin kampanja- ja lehdistövastaava Virpi Väkeväinen, virpi.vakevainen@cuponation.fi